Kattenziekte en het belang van tijdige vaccinatie

Home » Kattenziekte en het belang van tijdige vaccinatie
Laat in juni voordelig je kat chippen

Bijna elk jaar is het ergens in Nederland wel een keer raak; een uitbraak van Kattenziekte. Dit is het meest dodelijke virus onder katten waarbij behandeling vaak te laat komt. De ziekte wordt veroorzaakt door het Feline Panleukopenia Virus (FPV). Dit virus is niet alleen ontzettend besmettelijk, maar laat zich ook niet goed bestrijden door reinigings- en ontsmettingsmiddelen. Wanneer er een uitbraak is gaan er dan ook veel katten dood aan de gevolgen van het virus. Daarom is het ontzettend belangrijk dat katten en kittens tijdig en regelmatig gevaccineerd worden.

Symptomen

Het virus zorgt voor een infectie van het maag-darmkanaal bij katten. De meest opvallende symptomen zijn dan ook overgeven en diarree, met als gevolg dat de kat uitdroogt. Wanneer een kat kattenziekte heeft kan hij ook koorts krijgen, en maakt hij een zieke indruk waarbij hij lusteloos is en geen eetlust heeft. Het verloop van de ziekte kan ontzettend snel zijn. In sommige gevallen sterven katten binnen 24 uur aan de gevolgen van het virus. Vooral bij kittens die nog niet ingeënt zijn kan het virus zo snel werken dat het kitten zonder ziekteverschijnselen overlijdt. De overlevingskansen zijn klein, en katten die het virus wel overleven hebben vaak nog lange tijd maag-darmklachten.

Kattenziekte is een risico voor zowel buiten- als binnenkatten

Vooral kittens die nog niet gevaccineerd zijn lopen een groot risico wanneer er kattenziekte uitbreekt. Maar op plaatsen waar veel katten bij elkaar zijn, zoals het asiel, een cattery en opvang lopen katten vanwege de besmettelijkheid ook een groter risico. Toch is het een misvatting om te denken dat een binnenkat het virus niet kan oplopen, omdat het virus gemakkelijk je huis binnen kan komen via de omgeving, lucht, vlooien, schoenen en kleding of via andere huisdieren die buiten komen, zoals de hond. Bij drachtige katten geeft het virus risico op abortus of hersenbeschadiging bij de kittens.

Wat moet je doen als je kat kattenziekte heeft?

Wanneer je het vermoeden hebt dat je kat aan kattenziekte lijdt dan is het belangrijk om hem in quarantaine te plaatsen, vooral wanneer er meer katten in zijn omgeving zijn, en zo snel mogelijk naar de dierenarts te brengen. Hoewel alle katten die niet goed gevaccineerd zijn het risico lopen om kattenziekte te krijgen, wil het natuurlijk niet gelijk zeggen dat je kat dit virus heeft wanneer hij diarree heeft. Daarom zal de dierenarts een ontlastingsonderzoek doen om de diagnose vast te kunnen stellen. Zodra blijkt dat de kat het virus heeft volgt er een behandeling die, afhankelijk van de ernst van het ziekteverloop, vrij intensief kan zijn; het gebruik van medicijnen, antibiotica, een intraveneus infuus of zelfs een bloedtransfusie kunnen onderdeel zijn van de behandelmethoden.

Kattenziekte is niet gevaarlijk voor mensen

Als baasje hoef je niet bang te zijn zelf ziek te worden door kattenziekte. Wel is het goed om te bedenken dat je het virus wel met je mee kunt dragen op je tas, schoenen, jas of handen en het op die manier kunt doorgeven aan je kat.

Bescherm je kat tegen kattenziekte

De enige manier waarop je je kat kunt beschermen tegen dit besmettelijke en dodelijke virus is door je kat tijdig en regelmatig te laten vaccineren. Door je kitten op tijd te laten inenten en hem vervolgens ook volgens het entschema te blijven vaccineren zorg je voor een adequate bescherming. De eerste vaccinaties, voor kattenziekte en niesziekte, plan je wanneer de kittens 9 weken oud zijn. Deze worden herhaald met 12 weken en 6 maanden. Daarna hoeft de enting voor kattenziekte nog maar om de drie jaar herhaald te worden. Voor de vaccinatie tegen niesziekte en voor de gezondheidscheck kom je wel jaarlijks terug met je kat(ten).