Het gebit van een konijn

Home » Het gebit van een konijn

Het is voor konijnen heel erg belangrijk dat de groei en slijtage van tanden en kiezen goed op elkaar afgestemd zijn. Toch komen te lange tanden bij konijnen regelmatig voor en dat heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid.

Het gebit van een konijn bestaat uit twee onder- en twee bovensnijtanden, twee stifttanden in de bovenkaak (achter de twee bovenste snijtanden) en tweeëntwintig kiezen.

olifantstanden

Een veel voorkomend  probleem bij konijnen is het doorgroeien van de snijtanden. Dit is het gevolg van een verkeerde stand van tanden en kiezen, die daardoor afwijkend slijten. Als de ondertanden voor de boventanden uitsteken of andersom, sluiten de snijtanden niet goed op elkaar met als gevolg dat ze niet voldoende afslijten, maar doorgroeien en uiteindelijk kromgroeien. Dit noemen we olifantstanden. Een ontsteking of haken op de kiezen kan ook zorgen voor een afwijkende slijtage. Een konijn met olifantstanden of haken op de kiezen zal slecht tot niet meer kunnen eten, wat vervolgens weer kan leiden tot een stilliggende darmen. Stilliggende of slechtwerkende darmen kunnen voor levensbedreigende situaties zorgen bij konijnen. Het is voor konijnen essentieel om dagelijks goed te eten, mocht dit niet het geval zijn neem dan contact met ons op. Ook al eet uw konijn een dag niet dan horen wij dit graag van u.

Doen zich toch te lange tanden, voor dan moeten deze worden afgeslepen. Knippen kan er voor zorgen dat een tand breekt of splijt, met als gevolg dat er bacteriën onder het slijmvlies komen en een ontsteking veroorzaken.

Goede voeding

Om de groei van de tanden en de slijtage ervan zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en de darmwerking optimaal te houden, is het belangrijk om goede voeding te geven aan uw konijn. Naast goede voeding is dagelijks vers hooi en drinkwater belangrijk. Vezelrijke voeding laat de darmen goed werken, denk hierbij ook aan groenten. Biks konijnenvoer adviseren wij boven de gemengde brok, zodat uw konijn niet kan zoeken en de juiste hoeveelheden voedingsstoffen binnenkrijgt.