Heeft mijn konijn Myxomatose?

Home » Heeft mijn konijn Myxomatose?

Naast de hond en de kat is het konijn het populairste huisdier, al wonen ze bij veel mensen niet in huis maar in de achtertuin. En hoewel veel mensen wel weten dat het ook bij konijnen heel belangrijk is dat zij de nodige vaccinaties krijgen, zijn er toch nog steeds konijnen die myxomatose oplopen. Er zijn helaas maar weinig konijnen die een besmetting met dit dodelijke virus overleven.

Wat is Myxomatose?

Myxomatose is een dodelijke en zeer besmettelijke konijnenziekte. Het wordt veroorzaakt door een pokkenvirus. Myxomatose bestaat in verschillende varianten met een eigen ziekteverloop. Het virus wordt vooral gezien bij wilde konijnen, maar ook tamme konijnen kunnen de ziekte oplopen. Myxomatose is naast het RHD virus een van de dodelijkste virussen bij konijnen.

Waar wordt Myxomatose door veroorzaakt?

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus dat aan het pokkenvirus verwant is. Vooral wilde konijnen die niet gevaccineerd zijn, en dus niet beschermd tegen dit virus, lopen risico om ziek te worden. Maar ook tamme konijnen kunnen myxomatose krijgen. Hoewel de kans op myxomatose enorm afneemt na vaccinatie sluit een inenting een besmetting nooit voor honderd procent uit. Myxomatose wordt overgedragen door andere besmette konijnen, maar meestal worden konijnen besmet door stekende insecten zoals muggen of vlooien. Daarom is het belangrijk vooral in de warmere en vochtigere seizoenen zoals de lente, zomer en het najaar alert te zijn op symptomen van myxomatose, omdat deze prikkende insecten dan in grote getale aanwezig zijn.

Hoe herken je Myxomatose bij je konijn?

Een ziekte herkennen bij een konijn is vaak een lastige kwestie, omdat ze het proberen te verbergen als ze zich niet lekker voelen. Het zijn immers prooidieren, en elk teken van zwakte kan in de natuur fataal zijn. Omdat de symptomen van myxomatose zo opvallend zijn is dit virus echter vaak goed te herkennen. Wanneer je konijn besmet is met myxomatose zullen de symptomen meestal vrij snel, zo tussen twee tot vijf dagen, zichtbaar worden. Maar in sommige gevallen kan het ook wel twee weken duren voor er symptomen zijn. Hou de ogen van het konijn altijd goed in de gaten, want hier zul je dikwijls de eerste symptomen zien. Een konijn met myxomatose kun je herkennen aan;

• Gezwollen oogleden
  • Infectie van de ogen (pusvorming)
  • Rode ogen
  • Infectie van de neus
  • Snotneus
  • Zwelling van mond en anus
  • Bulten op mond, oren en rug (dit noem je myxomen)
  • Ademhalingsproblemen
  • Koorts
  • Hangende oren
  • Stilzitten op één plek

Konijnen met myxomatose voelen zich duidelijk ziek. De zwellingen rond de ogen worden vaak zo erg dat de konijnen niks meer kunnen zien. Doordat het neusslijmvlies en de zwellingen rond de mond is ademhalen lastig en ook eten en drinken wordt vrijwel onmogelijk. Wanneer je het vermoeden hebt dat je konijn mogelijk myxomatose heeft en je hebt meerdere konijnen, dan is het belangrijk het zieke konijn direct te isoleren.

Hoe wordt de diagnose Myxomatose gesteld?

De symptomen van myxomatose zijn voor de dierenarts vaak direct herkenbaar. Op basis van de symptomen en het ziekteverloop, lichamelijk onderzoek en door vragen te stellen aan de eigenaar zal de dierenarts dan ook de diagnose myxomatose stellen.

Hoe behandel je Myxomatose bij een konijn?

Net als bij een RHD besmetting is er op dit moment helaas nog een behandeling mogelijk wanneer een konijn besmet is met myxomatose. Het enige wat er gedaan kan worden is het konijn pijnstillers toedienen om de pijn te bestrijden en om antibiotica te geven om bijkomende ziekteverschijnselen zoals infecties en longontsteking te bestrijden. Daarnaast is het belangrijk om er voor te zorgen dat het konijn een warme en hygiënische plek heeft, en is het belangrijk om goede voeding en voldoende vocht te geven. Hoewel de kans niet groot is, zijn er konijnen die myxomatose overleven.

Myxomatose voorkomen door vaccinatie

De allerbeste manier om een myxomatose besmetting te voorkomen is door je konijn tijdig te laten vaccineren en de vaccinatie jaarlijks trouw te herhalen. Je kunt tegenwoordig een vaccinatie voor je konijn halen waarbij hij met een prik zowel voor myxomatose als voor RHDV1 en RHDV2 beschermd is. Zoals eerder gezegd biedt een vaccinatie niet in alle gevallen voor honderd procent bescherming. Wanneer je konijn op het moment van vaccineren iets onder de leden had kan zijn weerstand tegen het virus onvoldoende opgebouwd zijn. Daarom kun je zelf ook nog een aantal dingen doen om de kans op besmetting met dit dodelijke konijnenvirus te voorkomen.

Wat kan jij zelf doen om Myxomatose bij je konijn te voorkomen?

Naast vaccinatie kun je myxomatose helpen voorkomen door je konijn te beschermen tegen stekende insecten. Dat doe je door gebruik te maken van horren, of een klamboe over het verblijf heen te hangen. Ook kun je (diervriendelijke) insectenbestrijdingsmiddelen gebruiken. Zorg er bovendien voor dat vlooien geen kans krijgen met een anti-vlooien middel dat geschikt is voor konijnen. Daarnaast is het belangrijk dat je konijnen niet in contact kunnen komen met wilde konijnen. Een goede hygiëne is altijd belangrijk om ziektes te voorkomen, maar vooral bij het voorkomen van virussen die worden overgedragen door insecten is het belangrijk dat het verblijf van het konijn droog is, aangezien muggen dol zijn op vochtige plekjes.