REISZIEKTE BIJ HONDEN EN KATTEN

Sommige honden en katten vinden het prima om met de auto mee te gaan. Veel honden vinden het zelfs leuk omdat een autoritje meestal betekent dat ze mee mogen naar iets leuks (strand, bos)!
Katten gaan minder vaak mee met de auto en bij katten komt het dan ook vaker voor dat ze auto rijden niet leuk vinden.
Ook kunnen honden en katten misselijk worden van autorijden.
Dit kan twee oorzaken hebben: uw hond of kat vind het autorijden eng en heeft daar veel stress van of uw hond of kat heeft echt last van wagenziekte zoals dat bij mensen ook wel voorkomt. Het lichaam kan zich dan niet aanpassen aan de bewegingen van de auto.
Als uw hond of kat last heeft van autorijden is het allereerst belangrijk om hem of haar zo veel mogelijk aan autorijden te laten wennen zodat er zo weinig mogelijk stress is.
Je kan dan beginnen met hem/haar in een stilstaande auto eten te geven of leuke spelletjes te doen in een stilstaande auto. Hou de oefen sessies kort (een paar minuten per keer is genoeg) en leuk! Vind uw hond of kat het al eng om in een stilstaande auto te zitten? Dan kunt u ook beginnen met oefenen in de buurt van de auto en dan langzaam uitbreiden naar echt in de auto zitten.
Gaat dit goed? Dan kunt u verder gaan met het oefenen met een stilstaande auto waarbij de motor draait.
Hou tijdens oefen sessies altijd goed uw hond of kat in de gaten. Als hij/zij zich oncomfortabel voelt of angst aangeeft gaat u waarschijnlijk te snel en kunt u beter een stapje terug doen.
De volgende stap is uiteraard een stukje gaan rijden en de tijd en afstand van rijden rustig uit breiden.
Vind u het lastig om dit hele proces zelf te doen? Dan kunt u begeleiding vragen aan een gedragstherapeut. U kunt contact met ons opnemen voor gegevens van gedragstherapeuten waar wij mee samen werken.
Als uw hond of kat last heeft van “echte wagenziekte” dan kunnen we daar uiteraard ook wat aan doen. Soms helpen natuurlijke middelen al voldoende om de stress van het autorijden te verminderen, hiervoor hebben wij verschillende opties.
Als uw hond of kat heel misselijk wordt van het autorijden kunt u ook medicatie geven tegen deze misselijkheid. Deze kunnen wij voor u bestellen.
Zorg er uiteraard altijd voor dat u uw huisdier op een veilige manier laat meereisen! Katten altijd in een geschikte kastenmand die u zo vastzet dat het mandje bij een remactie niet kan omvallen. Honden kunt het veiligst vervoeren in een auto bench of met een speciale hondengordel.
Heeft u nog vragen? Stel ze hieronder, of neem contact met ons op!

reisziekte

Een teek? Pak 'm beet