Konijnen hebben vier snijtanden, twintig kiezen en twee stifttanden.

Stifttanden zijn de kleine snijtandjes die achter de snijtanden van de bovenkaak staan.
De tanden en kiezen van konijnen groeien gedurende het gehele leven door. Bij een normaal gebit slijten de tanden en kiezen netjes op elkaar af. Groei en slijtage zijn zo in evenwicht.
Wanneer de groei en de slijtage van de tanden en kiezen niet in evenwicht zijn ontstaan er gebitsproblemen. Helaas komt dit veel voor bij konijnen.
Gebitsproblemen kunnen o.a. veroorzaakt worden door een aangeboren afwijkende stand van de tanden, het verkeerd slijten van de tanden door onvoldoende vezelrijk ruwvoer, te veel brokjes eten of selectief eten van de gemengde brok.
Bij een verkeerde slijtage van het gebit kunnen de snijtanden te lang worden en/of er kunnen haakjes op de kiezen ontstaan. Deze haakjes kunnen scherp zijn en verwondingen veroorzaken in de wangen of op de tong.
Als uw konijn gebitsproblemen heeft kunt u een of meer van de volgende symptomen zien:
• Niet willen eten
• Spelen met het eten, propjes maken van het eten (u kunt dan kleine propjes hooi terugvinden in het hok) of het scheef kauwen van het eten
• Speekselen, de vacht rondom het bekje wordt dan nat
• Oog- en/of neusuitvloeiing
• Zwellingen aan de kop
• Vermageren, een slechte conditie, een slechte vacht
• Diarree of verstoppingen
• Pijn in het bekje
Wanneer u vermoedt dat uw konijn problemen heeft met het gebit is het belangrijk om zo snel mogelijk naar uw dierenarts te gaan. Omdat de mondholte van het konijn erg nauw is en de tong in verhouding groot kan er met een kijker soms niet tot helemaal achterin de bek worden gekeken als het konijn wakker is. Voor een goed onderzoek van het bekje is daarom vaak nodig om het konijn onder narcose te brengen.
Tijdens zo’n gebitsbehandeling onder narcose kunnen we het gehele gebit goed bekijken en de tanden en kiezen indien nodig bijwerken waardoor het konijn weer goed kan eten. Helaas is dit bij veel konijnen wel een terugkerend probleem, door de afwijkende stand van de tanden, en zal er regelmatig een behandeling nodig zijn.

konijnengebit

Het Huisdieren zorgplan