Artrose (gewrichtsslijtage) komt veel voor bij honden en katten.

Bij artrose is er sprake van degeneratieve veranderingen aan het gewricht. Degeneratie betekent afbraak. Het kraakbeen van het gewricht slijt en in een later stadium kan ook het bot en het gewrichtskapsel betrokken raken. Door deze veranderingen wordt het gewricht minder soepel en kan het minder goed bewegen.
Deze veranderingen kunnen meerdere oorzaken hebben zoals trauma (bijvoorbeeld een gescheurde voorste kruisband of een patella luxatie), regelmatige overbelasting, problemen tijdens de groeifase van een pup en aangeboren afwijkingen zoals heupdysplasie en elleboogdysplasie. Artrose kan voorkomen in alle gewrichten.
De veranderingen in het gewricht geven een ontstekingsreactie en pijn.
Pijn door artrose is niet altijd makkelijk te herkennen bij honden en katten. Bij katten is het vaak nog moeilijker dan bij honden.
Een hond met artrose kan de volgende verschijnselen laten zien:
• Kreupel lopen
• Moeite met opstaan
• Stijfheid na een periode van rust
• Vaak wordt de kreupelheid beter als ze een stukje hebben gelopen
• Moeite met in de auto springen of traplopen
• Sneller moe worden met de wandelingen of geen zin meer hebben in wandelen
• Liever zitten of liggen dan staan
• Aanraken van het gewricht kan een pijnreactie geven
• Minder vriendelijk worden naar mensen of andere honden
• Minder vrolijk zijn/depressief lijken.
Katten zijn meesters in het verbergen van klachten en pijn! Daarom is het herkennen van pijnklachten bij katten vaak moeilijker dan bij honden. Wat u aan een kat met pijnklachten kunt zien:
• De kat laat meer stress zien in huis
• De kat is angstiger dan anders
• Meer miauwen
• Agressiever gedrag naar de eigenaar of naar andere katten
• Minder poetsgedrag waardoor klitten kunnen optreden of de vacht viezer kan zijn dan anders. Soms kan juist ook overmatig poetsgedrag optreden.
• De kat wil minder lang of niet meer naar buiten
• De kat springt minder vaak of niet meer op de vensterbank
• De kat wil minder spelen of is in het algemeen minder actief dan voorheen.
• Minder zin hebben in eten
• Niet meer opgepakt willen worden
• Niet meer geaaid willen worden, of specifiek in bepaalde gebieden niet meer geaaid willen worden
• Naast de kattenbak plassen/ onzindelijkheid.
Het vaststellen van artrose gebeurt door het onderzoeken van de gewrichten van uw hond of kat en vaak is het ook raadzaam om een röntgenfoto te maken om de ernst van de artrose in kaart te brengen. In enkele gevallen kan daarna nog een CT/MRI scan nodig zijn.
Als uw hond of kat artrose heeft zijn er tegenwoordig gelukkig een heleboel dingen die u kunt doen om de achteruitgang te vertragen en uw hond of kat zo pijnvrij mogelijk te houden. Veel eigenaren denken dat hun hond of kat gewoon last heeft van “ouderdom”. Dat is jammer omdat er veel gedaan kan worden om de pijn bij uw huisdier te verminderen. Hierover meer in een volgend weetje van de week!

Mobility CP2+

Heeft uw huisdier ondersteuning nodig voor zijn gewrichten? U kunt de vernieuwde Mobility cp2+ kopen met 50% korting. Tevens krijgt u korting op de tweede zak voer.

Satiety support: om overgewicht te bestrijden

Het is essentieel dat onze huisdieren niet te dik zijn. Overgewicht maakt ze vatbaarder voor ziektes en dat willen we liever voorkomen. Afvallen kan bereikt worden door meer te bewegen en de voeding aan te passen. Royal Canin heeft voeding ontwikkeld die speciaal gemaakt is om af te vallen. U kunt bij ons de eerste zak kopen voor 50% korting. Daarnaast begeleiden we u met de strijd om uw huisdier de onnodige kilo's kwijt te raken. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Satiety support

Royal Canin Spaarkaart