Bij het konijn komen twee besmettelijke dodelijke virusziekten in Nederland voor. Ze kunnen door middel van contact met zieke wilde konijnen, maar ook via besmet hooi of groenvoer en stekende insecten overgebracht worden.

Myxomatose kunt u onder andere herkennen aan weke bobbels in de huid van de kop en oog- en neusuitvloeiing.

VHS (Viraal Hemorrhagisch Syndroom) gaat gepaard met hoge koorts, benauwdheid, bloedingen en zenuwstoornissen.

Beide ziekten verlopen meestal dodelijk. Tegen deze ziekten (Myxomatose en VHS of VHD) kunt u uw konijn laten beschermen.
Vanaf een leeftijd van 8 weken kunnen konijnen gevaccineerd worden. Dwergkonijnen zijn gevoeliger voor het myxomatose vaccin en kunnen een vaccinatiereactie krijgen (dikte ter plaatse van de vaccinatie), daarom raden wij aan dwergkonijnen pas v.a. 12 weken te vaccineren.
De meest geschikte tijd om te vaccineren is in het voorjaar, omdat konijnen in het voorjaar en in de zomer het grootste risico lopen geïnfecteerd te worden met myxomatose. Het risico op VHS is het hele jaar aanwezig.

Begin december 2015 zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Al vrij snel bleed dat het om een nieuwe variant van het VHD virus ging, namelijk VHD2 (RHD2). Het ziekteverloop is over het algemeen minder snel dan bij VHD1. Ook hiertegen kan gevaccineerd worden. De vaccin die wij hiervoor gebruiken is Cunipravac Variant®. Voor een optimale bescherming van uw konijn wordt geadviseerd om het dier elk half jaar te vaccineren.

Voor meer informatie over VHD2

konijn