Algemene Informatie

Home » Algemene Informatie

Wat u moet weten over uw konijn

Een konijn is geen knaagdier maar een haasachtige (Lagomorpha). Ze hebben namelijk stifttanden (kleine extra tandjes achter de bovensnijtanden) en knaagdieren hebben dit niet. Ze worden blind en naakt geboren na een draagtijd van 31 dagen. Na de geboorte is de voedster gelijk weer vruchtbaar. Op een leeftijd van 4-5 maanden zijn de jonge konijnen geslachtsrijp en vruchtbaar. Gemiddeld kunnen konijnen 6-10 jaar oud worden. Een konijn is een groepsdier dat graag in gezelschap leeft. Hij kan zowel binnen als buiten gehuisvest worden. Als u ze buiten huisvest moet u ze goed beschermen tegen zon, wind en regen.

Konijnen hebben veel beweging nodig.

Een konijn heeft vooral ruwvoer nodig (stro en hooi). Ook groenvoer is een goede bron van vezels. De vezels zijn nodig voor een goede werking van de darmen en voor een goede slijtage van hun gebit. Een konijn heeft tanden en kiezen met open wortels. Hierdoor blijven de tanden en kiezen hun hele leven lang doorgroeien, ongeveer 2 mm per week. De tanden en kiezen slijten af door goed op vezelrijk voer te kauwen.

U kunt uw konijn beter niet te veel brokjes, brood of fruit aanbieden. Hier zit veel energie in waardoor ze snel verzadigd raken, daardoor zullen ze minder ruwvoer eten wat kan leiden tot gebitsproblemen en maagdarmklachten. Beperk de hoeveelheid brok tot maximaal 20g/kg/dag. Geef liever geen gemengde brokken, ons advies is om pellet voeding te voeren. Bij gemengde brok gaan ze selectief eten waardoor ze tekorten kunnen oplopen van calcium en vitamine D. Hierdoor lopen ze meer kans op o.a. botaandoeningen en afwijkende groei van het gebit. Daarnaast is er dan een grotere kans dat ze te weinig vezels binnen krijgen ( de lekkere delen zijn vaak snel verteerbaar).

Geef liever geen likstenen deze bevatten teveel mineralen en zouten waardoor blaasproblemen kunnen ontstaan.

Konijnen produceren twee soorten ontlasting, dagontlasting en nachtontlasting. Dagontlasting is een droge keutel, deze wordt gedurende de hele dag geproduceerd. Nachtontlasting (blinde darm keutels) wordt ’s nachts geproduceerd. Het is zachter van structuur, donkerder en heeft een zurige geur. Deze ontlasting bevat veel vitaminen, eiwitten en energie en wordt door het konijn direct vanuit de anus in de ochtend opgegeten. Hierdoor ziet u bij een gezond konijn niets van deze ontlasting terug.

PROBLEMEN BIJ KONIJNEN

Overgewicht
Een konijn met overgewicht kan zichzelf niet meer goed verzorgen. Hij kan de nachtontlasting niet meer direct uit de anus opeten omdat hij daar niet meer bij kan. De zachte structuur van de nachtontlasting veroorzaakt het blijven plakken van deze ontlasting aan zijn achterhand. Hierdoor wordt het een infectiebron waardoor wonden kunnen ontstaan en vliegen worden aangetrokken. De vliegen kunnen eitjes leggen in het bevuilde gebied. Als deze eitjes uitkomen ontstaan er maden die voor ernstige schade kunnen zorgen. Daarnaast kunnen ze doordat ze te dik zijn sneller beschadigingen aan hun achterpoten krijgen.

U kunt uw konijn laten afvallen door bijna alleen hooi te geven en zeer beperkt brok en door hem meer te laten bewegen. Door uw konijn wekelijks te wegen kunt u het gewicht goed in de gaten houden. Mocht u hierover meer informatie willen of als u graag begeleiding wil bij het laten afvallen van uw konijn kunt u uiteraard bij ons terecht.

Buikpijn
Konijnen hebben een zeer gevoelig darmstelsel dat de hele dag door voedsel verwerkt en daarbij gas en vloeistoffen produceert. Als een konijn slecht eet of zelfs niet eet komen de darmen stil te liggen waardoor deze gassen en vloeistoffen zich ophopen. Dit kan al binnen een halve dag ontstaan. Een konijn met stilliggende darmen is sloom, heeft een opgezette pijnlijke buik en produceert te kleine keutels of helemaal geen keutels meer. Het is van belang om de darmen zo snel mogelijk weer op gang te brengen. Als u merkt dat uw konijn niet wil eten is het verstandig om zo snel mogelijk een afspraak te maken bij uw dierenarts.

Tanden en kiezen
Veel konijnen hebben last van gebitsproblemen. Dit kan veroorzaakt worden door een aangeboren afwijkende stand van de tanden, het verkeerd slijten van de tanden door onvoldoende vezelrijk ruwvoer, te veel brokjes eten of selectief eten van de gemengde brok.
Door de afwijkende stand zullen de tanden en kiezen door blijven groeien waardoor er verwondingen in het bekje kunnen ontstaan of haken op de kiezen. Deze verwondingen kunnen erg pijnlijk zijn waardoor uw konijn kan stoppen met eten en/of overmatig kan gaan kwijlen.
Door middel van een gebitsbehandeling onder narcose kunnen we de tanden en kiezen bijwerken waardoor het konijn weer goed kan eten. Helaas is dit vaak een terugkerend probleem door de afwijkende stand van de tanden en zal er regelmatig een behandeling nodig zijn.

E. cuniculi
Encephalitozoon cuniculi is een ziekte die veroorzaakt wordt door een parasiet. Circa 70% van alle  konijnen draagt deze parasiet bij zich. Bij een gezond konijn veroorzaakt deze parasiet geen ziekteverschijnselen. Na een periode van stress of ziekte kan deze parasiet echter wel klachten veroorzaken. De klachten die u dan kunt zien zijn:  Hersenproblemen, problemen aan de achterhand (verlamming, urine laten lopen), blaas- of nierproblemen, oogproblemen en vermageren.
De parasiet is te bestrijden maar zal helaas nooit helemaal uit het lichaam verdwijnen. Hierdoor zullen sommige konijnen de ziekte ook niet overwinnen, konijnen die wel beter worden kunnen op een later moment weer klachten ontwikkelen.

Vaccineren
Wij adviseren om uw konijn jaarlijks te laten vaccineren tegen VHD en myxomatose. Deze gecombineerde enting kan vanaf een leeftijd van 8 weken gegeven worden. In april hebben wij hier ook speciale ent-spreekuren voor.

VHD
VHD is een besmettelijke en dodelijke virusziekte die zich verspreidt door direct contact tussen (wilde) konijnen, maar ook via de ontlasting, besmet groenvoer (ook zelf geplukt gras) of besmette materialen (kleding en schoeisel). Eens besmet zal uw konijn snel overlijden, enkele symptomen kunnen zijn sloom, suf, niet willen eten, pijnuitingen, benauwd, koorts en bloederige uitvloeiingen uit de neus. Er is ook een vorm van VHD waarbij het konijn geen symptomen heeft en plots overlijdt.

Myxomatose
Myxomatose is een dodelijke virusziekte die wordt overgebracht door bloedzuigende insecten zoals vlooien en muggen, maar ook door onderling contact tussen konijnen. Symptomen zijn gezwollen en ontstoken oogleden, zwellingen rondom de neus, bek, anus en oorschelpen en uiteindelijk zal het konijn hieraan overlijden.

Steriliseren
We zien bij 60% van alle voedsters boven de 2 jaar baarmoederproblemen zoals cystes op de eierstokken, baarmoederontsteking of tumoren aan de baarmoeder. Ons advies is daarom om voedsters te laten steriliseren, ook ter voorkoming van ongewenste dracht en gedragsproblemen zoals agressie. U kunt uw konijn laten steriliseren vanaf een leeftijd van 5-6 maanden.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken of heeft u vragen dan kunt u bellen naar 0592 - 460409. Ook kunt u online een afspraak maken.

Vanaf heden zijn wij ook bereikbaar op werkdagen tussen 09:00-16:00 via WhatsApp voor korte niet spoedeisende vragen/foto's en voor het maken van eventuele afspraken!