Vaccinaties voor kittens en volwassen katten

Kittens kunnen vanaf de leeftijd van 9 weken gevaccineerd worden. De herhalingsenting vindt 3 weken later plaats, op een leeftijd van 12 weken.
Uw kat wordt hiermee beschermd tegen niesziekte en kattenziekte.

Volwassen katten moeten jaarlijks gevaccineerd worden. Omdat de antistoffen tegen kattenziekte langer in het bloed aanwezig blijven, is het niet noodzakelijk elk jaar tegen kattenziekte te vaccineren.

Als u met uw kat naar het buitenland gaat, is het volgens de wet verplicht dat uw kat gevaccineerd is tegen hondsdolheid (rabiës). Uw kat moet wel ouder zijn dan 3 maanden. Deze vaccinatie moet minstens 3 weken van tevoren gegeven worden. Voor sommige landen gelden andere regels en wordt er bijvoorbeeld bloedonderzoek geëist.

Indien uw kat een sterk verhoogd risico heeft om leukemie te krijgen dan kunt u samen met de dierenarts besluiten om te vaccineren tegen FeLV. Dit zijn echter uitzonderingsgevallen.

Entschema katten
Leeftijd 9 weken 12 weken 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4 jaar 5 jaar

kattenziekte

X X X     X

niesziekte

X X X X X X X

Daarnaast is het mogelijk de vaccicheck te doen. Voordat een dier gevaccineerd wordt kan er aan de hand van een klein beetje bloed bepaald worden of een dier nog voldoende afweerstoffen in het bloed heeft en dus wel of niet gevaccineerd moet worden. Zodoende wordt gevaccineerd op maat en het dier niet onnodig gevaccineerd. Dit is alleen mogelijk voor Feline Herpes virus, Feline Calici virus en Feline parvo virus.

Een teek? Pak 'm beet