Vaccinaties van honden en puppies

Waarschijnlijk heeft uw puppy bij de fokker al een 'puppy prik' gehad op de leeftijd van 6 weken. De volgende vaccinatie (parvo & ziekte van Weil) moet plaats vinden op de leeftijd van 9 weken. Daarna heeft uw puppy nog een vaccinatie nodig op de leeftijd van 12 weken: de Cocktail (hondenziekte, parvo, ziekte van Weil, besmettelijke leverziekte, para-influenza en adenovirus type 2). Een volwassen hond heeft  elk jaar een vaccinatie nodig. Sommige onderdelen van de "grote enting"(Cocktail) bieden langdurige bescherming en zijn niet noodzakelijk om elk jaar te herhalen. We zullen uw hond dus vaccineren alleen met wat nodig is.

Naast de normale enting besteden we zorg aan vaccinatie op maat. Indien uw hond een groter risico loopt op besmettelijke hondenhoest, is het verstandig uw hond hier extra tegen te beschermen. Dat is wanneer uw hond bijvoorbeeld in een pension moet logeren, een hondenshow gaat bezoeken, als u uw hond op drukke uitlaatvelden uitlaat of als hij op een andere manier veel in contact komt met andere honden. Indien u met uw hond naar het buitenland gaat is het volgens de wet verplicht dat uw hond gevaccineerd is tegen hondsdolheid (rabiës). Uw hond moet wel ouder zijn dan 3 maanden. Deze vaccinatie moet minstens 3 weken van te voren gegeven worden.

Entschema hond
Leeftijd  Vaccinatie Naam
6 weken        Parvo + hondenziekte Puppie prik
9 weken Ziekte van weil + Parvo + kennelhoest     Kleine cocktail + besmettelijke hondenhoest
12 weken Ziekte van weil, parvo, hondenziekte, HCC Grote cocktail
1 jaar Ziekte van weil, parvo, hondenziekte, HCC + kennelhoest Grote cocktail + besmettelijke hondenhoest
2 jaar Ziekte van weil + kennelhoest Kleine cocktail + besmettelijke hondenhoest
3 jaar Ziekte van weil + kennelhoest Kleine cocktail + besmettelijke hondenhoest
4 jaar Ziekte van weil, parvo, hondenziekte, HCC + kennelhoest Grote cocktail + besmettelijke hondenhoest

Als de ziekte van weil vaccin langer dan 18 maanden geleden gegeven is, moet er weer een tweevoudige basisvaccinatie gegeven worden met een boosterinterval van 2 tot 6 weken.

Daarnaast is het mogelijk de vaccicheck te doen. Voordat een dier gevaccineerd wordt kan er aan de hand van een klein beetje bloed bepaald worden of een dier nog voldoende afweerstoffen in het bloed heeft en dus wel of niet gevaccineerd moet worden. Zodoende wordt gevaccineerd op maat en het dier niet onnodig gevaccineerd. De titerbepaling is alleen mogelijk voor Hondenziekte, Adeno (HCC) en Parvo virus. Leptospirose en kennelhoest kunnen niet met behulp van deze test worden bepaald. Het blijft dus ook nodig om jaarlijks tegen Leptospirose (en kennelhoest) te enten.

Een teek? Pak 'm beet